Sunday, December 18, 2011

tidur&kaki kejang!

ASSALAMUALAIKUM.....

menghampiri usia kandungan 8 bulan....akhir2 ni  mmg susah sgt nk tido...nk mencari posisi tido yg selesa...lain la kal o betul2 penat dan xlarat skali bammmmmm terus lena....best nyer kalo bleh mcm tu......tiap2 malam pasti akan terkejut pkul 4 @ 4.30pg  dgn kaki yg 'cramp'! xpong org trg panggil 'SETOK KARUNG'! adoi teramat sakit.....yg pasti sebelah kanan jer....mau nangis je....terpaksa la kejutkan hubby mtk urutkan sapu minyak.....lame gak bru la ok.....tu la akhir2 ni lmbt jer kuo pagi hehehe.....tadi duk google cari cara atasi terjumpa la ni ....harap2  dapat la membantu.....

  • regangkan otot kaki dan betis selama beberapa saat tiap hari, khususnya ketika sebelum tidur.
  • Hindari berdiri atau duduk terlalu lama dengan kaki menyilang.
  • Putar pergelangan kaki dan goyang jari-jari kaki anda ketika anda sedang duduk agar peredaran darah menjadi lancar.
  • Penting sekali bagi wanita hamil untuk melakukan senaman ringan (yang tidak berbahaya bagi wanita hamil), seperti berjalan, berenang, guna melancarkan aliran darah dan melenturkan otot-otot tubuh yang tegang. Hentikan melakukan senaman bila ada petunjuk yang melarang anda melakukannya.
  • Minumlah air putih yang cukup banyak sepanjang hari. Air putih penting bagi sendi-sendi otot tubuh layaknya pelumas bagi sendi otot.
  • Usahakan untuk tidak terlalu lelah dalam beraktivitas, istirahatlah bila memang tubuh Anda memerlukannya. Beristirahat dapat mengendurkan otot-otot yang tegang.
  • Anda dapat beristirahat sambil meluruskan kaki Anda dengan posisi kaki sedikit dinaikkan (dimiringkan ke atas). Hal ini bertujuan untuk melancarkan peredaran darah dari dan ke kaki anda. Anda bisa berbaring di tempat tidur dan meletakkan kaki di atas bantal atau di dinding. Namun perhatikan, jangan sampai terlalu lama melakukannya atau posisi tersebut menekan perut dan membahayakan kandungan anda.
 mau banyak info klik bawah!

4 comments:

IntaNBerliaN said...

alhamdulillah.. sy ketika prgnant dulu xpnh kejang..

fieda said...

kak fieda pernah kena setok karung ni...bgun2 pagi jer mesti kena sekali sekala...nok nangis rasa kan...sakit tu...dah sarat ni mula la rasa tak sabar2 nak bersalin..ye dok sue...?

zuwaidah said...

sis, semoga dipermudahkan segala urusan. take care

MamaYatie said...

masa pregnant anak sulong dulu kerap sngt kena..satu cara nak kurangkan ialah pakai stoikin..jgn bior sejuk lor...