Saturday, March 9, 2013

laksa terengganu kuah lemak or putih....

ASSALAMUALAIKUM....


atas permintaan myhubby tersayang....pertama kali buat kat umah MIL...seolah satu cabaran besar kalo memasak kat umah MIL kan...sangat la mudah tapi dah xpernah buat  sendiri dari A-Z rasa macam susah....kalo kat umah mak sentiasa dipantau...tu yg myhubby xcaya tu kalo ngaku sendiri masak kan hihihi (jangan marah ye abang).... rasa  penat jugak la sebab ape kena  pergi beli bahan sendiri dan balik masak...siap pergi pasar lagik ...semangat cari bahan....

 ni hasil nyer... makan tenghari sampai ke malam huhuhuu

  kongsi resepi :

laksa 1.5 kg...kami makan utk 4 org ( tengah hari&malam)

kuah :

santan pekat rm5- tambah air yer...
bawang merah 4 bj- tumbuk*
 ikan selayang 5-6 ekor (yang kecil)- rebus ambil isi*
lada hitam 1 sudu kecil-tumbuk*
asam keping- 2 keping...*
 
yang bertanda* campur sekali ke dalam santan yg dh dicampur air tu dah mendidih kire dh siap ;)
   
ulaman; 

tauge/daun selasih/pucuk serai kayu/pucuk gajus/daun kesum/timun..
biasa yg wajib timun kacang panjang taugeh pucuk tu salah satu dah cukup ;)

 tambahan:
 kalo nk kaw tumbuk cili padi+garam+belacan... tapi sueh buh cili boh/belacan garam/cilipadi...sila pilih dan ambik ;)



bila dah penat memasak dapat reward...makan celup tepung kat pantai pandak huhuhuhu...
akif  sah sah la terjun laut....ingatkan nk ronda jek memang xbw baju spare ni la jadik nyer..
layan ajew lah....balik pkai baju ajew..safiya lak macam takut2 lagi dgn pantai ni...next week buleh  datang lagik yer abah!


2 comments:

izaFiza said...

sedapnye..terliur tengok..=)

Yaya Azura said...

Sedapnya..betul2 terliur nih.